SGM:s möte i Göteborg
Branschen samlades för en eftermiddag om delningsekonomi, statistik, avtalsförhandlingar, och sociala medier och samtal med branschkollegor.
Programmet på Waterfront Hotel inleddes med ett föredrag av Mattias Winberg om Volvo Cars satsning på delningstjänsten M som innebär att man endast betalar för just den tiden man använder bilen. I förlängningen medför det färre sålda bilar för Volvo men just att konkurrera med sin egen affär är en utmaning för alla mogna branscher under hårt omvandlingstryck. Så också för den grafiska.
Automatisering av industriproduktion, t ex på ett tryckeri, belystes av Thomas Rudolfsson från KUKA, världens största robotleverantör, som beskrev olika vägar att börja arbeta med frågan.
Avtalsrörelsen 2020 står för dörren och deltagarna fick inside-kommentarer från Grafiska Företagens förhandlingschef Eva Glückman om vad som kommer att vara fackens krav och våra motkrav. Ravindra Parasnis och Kaj Flick presenterade konjunkturdata och alldeles färska försäljningssiffror för tredje kvartalet för branschen.
Eftermiddagen avslutades med Emanuel Karlsten, journalist och programledare i radio som talade under rubriken " Lyckad digitalisering – en karta till framgång på nätet" om en värld där auktoriteter och fakta tappat betydelse och relationer har blivit vår viktigaste valuta och hur det förändrar logiken för hur företag bygger en långsiktig, framgångsrik närvaro på nätet. Emanuel bröt pedagogiskt ned vad sociala medier är, för att bygga förståelse för hur man bygger framgång för sig själv eller företaget.