”Print är som mänsklig kontakt”
Behovet av print kommer bli starkare i framtiden, säger Linda Eivander, vinnare av folkets röst i affischtävlingen PrintPower awards. Med bidraget ”Stay in contact” tog hon hem flest röster på PrintPowers instagramkonto och blev därmed folkets favorit.
Linda var en av totalt tio vinnare som presenterades av en professionell jury på PrintPower awards den 7 april på Berghs school of communication i Stockholm. Det är första gången hon tävlar i grafisk formgivning men säkerligen inte den sista.
– Jag är så glad och det har varit jättekul att få vara med i tävlingen. Jag har länge drömt om att kunna göra något eget som andra vill sätta upp på väggen, så det känns extra roligt att andra uppskattar det jag gör.
Hon är övertygad om att budskapet i hennes affisch blir starkare i en tryckt affisch än digitalt på en skärm, och nämner många fördelar med att jobba med print som uttrycksform och kommunikationskanal.
– Jag har alltid älskat print, det är något med den fysiska formen som ger en annan dimension av upplevelsen. Upplevelsen blir tyngre och mer genuin. Det konstnärliga perspektivet är starkare i fysiska tryck. Man får inte alls samma upplevelse på en skärm. Format och färger varierar mellan olika skärmar. I print kan man styra och kontrollera format, storlek, färger, bakgrund men också i vilken miljö och i vilket sammanhang det konsumeras. Det spelar stor roll.
Trots att vi lever i en värld som blir mer och mer digital, ser hon print som en självklar del av mediemixen i framtiden.
– Print är som mänsklig kontakt, vi kommer alltid att behöva det. Print kommer fortsatt vara en stark uttrycksform som vi alltid kommer vilja ha, oavsett hur digitalt samhället blir. Den längtan kommer snarare att växa och bli starkare framöver.
Under den kreativa processen relaterade hon årets tema ”kontakt” till mänsklig kontakt och tänkte på alla de kontakter hon har runt om i världen och som består över tid.
– Man skapar hela tiden nya kontakter som sedan lever vidare. En kontakt leder alltid till en annan kontakt, och så skapas det här fina bandet. Det var så jag ville visualisera temat med mitt formspråk.