Vinnarna utsedda i PrintPower awards
Under ett fullsatt event på Berghs School of Communication den 7 april utsågs 10 vinnare i affischtävlingen PrintPowerAwardas. 127 studenterna från de bästa konst- och designskolorna i Sverige hade skickat in bidrag till tävlingen.
Årets tema var Kontakt och bakom tävlingen står Grafiska företagen och FESPA Sweden. Syftet är att lyfta fram fördelarna med print både som konst och som kommunikationsmedel. Tävlingen grundades för drygt 20 år sedan av branschföreningen FESPA.
– Vi är stolta över att kunna fortsätta med den här tävlingen i ett lite förnyat koncept. Kärnan i tävlingen har sedan start varit screentrycket och det är viktigt att vi kan fortsätta ha det i fokus, men att ha tävlingen inom ramen för Print Power gör att vi kan vi nå den yngre generationen på nya sätt och samtidigt skapa intresse för screentrycket, säger Eva Glückman, vd för Grafiska Företagen.
Nytt för i år är att en omröstning kommer att ske på Instagram, där en av de tio vinnarna utses till folkets favorit.
Vinnare:
Elsa Ivarsson, Yrgo
Namn på verk: Linked(in)
Moa Nilsson, HDK Valand
Namn på verk: Förbindelse
Linnea Kvammen, Yrgo
Namn på verk: Out of body, out of mind
Siri Gyllstad Wester, Forsbergs skola
Namn på verk: Längtan
Simon Strandh, Berghs School of Communications
Namn på verk: Den Riktiga Kontakten
Linda Eiwander, Berghs School of Communications
Namn på verk: Stay in Contact
Klara Genberg, Yrgo
Namn på verk: First Contact
Micaela Gyllerström, Forsbergs skola
Namn på verk: Turn me on
Samuel Thalin, Yrgo
Namn på verk: Sibling-rivalry
Agnes Dalunde, Forsbergs skolan
Namn på verk: Morality
Jury:
- Martin Frostner, Frostner Studio,
- Sandra Praun, Grafisk designer,
- Lars Liljendahl, Art Director.
Tekniska experter:
- Johan Soovéer, vd AARE Grafisk Produktion,
- Jenny Moberg, vd All in Screen