Från boktryckeri till lyxförpackningar och egna vindkraftverk
Förpackningsföretaget GBGT Box i Göteborg har alltid velat gå sin egen väg. Med sina boxar och askar har de nischat in sig i lyxproduktsegmentet med kunder över hela världen. ”Utveckla eller avveckla?” är frågan som vd Magnus Iversén alltid ställt sig när företaget stått inför olika vägval genom åren.
Den frågan ledde till att företaget för ett år sedan beslutade att skilja förpackningsverksamheten från tryckeriverksamheten. Före detta Göteborgstryckeriet blev GBGT Box, och tillsammans med kvalitetstryckeriet By Wind, tidigare DanagårdLitho, bildade de By Wind Group.
Förpackningarna de nischat in sig på är framförallt så kallade Rigid Boxes, stilrena och robusta boxar av återvunnen kartong med hörn utan synligt limmade kanter (tänk en Iphone-box).
– Vi fick syn på några maskiner när vi var i Tyskland för att köpa ny limbindare, och investerade i Rigid Box-verksamheten, som nu har rullat på i fyra år. Vi hade inte en enda order på papper när vi startade men vi visste vad vi ville. På ett halvår satte vi upp allt. Förra året passerade vi 60 miljoner kronor på Rigid Box-produktion. I snitt producerar vi 15 000 lådor per dag, berättar Magnus Iversén.
Kunderna har höga krav på design och kvalitet. Det är en precision på tiondels millimeter i produktionen för att de sömlösa hörnen på boxarna ska bli exakt 90 grader. Förpackningen ska idag vara en upplevelse i sig när man köper en produkt, påpekar Magnus.
– Inte minst har det blivit viktigt i takt med att e-handeln ökat och du inte ser produkten i en butikshylla, utan ditt första möte med produkten är förpackningen, fyller marknadschef Maria Iversén i.
GBGT Box tillverkar även kartongförpackningar, som kan levereras platta och vikas upp och som vanligtvis är gjorda av falskartong eller miniwell. Alla kan de designas på olika sätt med tryck, foliering, prägling, laminering, lack eller stansning. Till förpackningarna görs inreden, som skyddar och håller produkten på plats.
Magnus Iversén, vd GBGT Box.
Tredje generationen
Att det blev den grafiska branschen för Magnus Iversén var ingen slump. Han är den tredje generationen i företaget och tog som 21-åring över efter sin far 1986. Företaget var då ett boktryckeri med få anställda. I familjen fanns även ett företag som tillverkade dagligvaruförpackningar och en pappåsefabrik. Sedan dess har det varit målinriktat arbete med mantrat ”utveckling eller avveckling” som ledstjärna.
Maria arbetade på en reklambyrå som var kund till tryckeriet. Magnus och Maria blev ett par och bildade familj. Maria axlade rollen som marknadschef i företaget och vidareutvecklade bland annat web to print-konceptet, som de var tidiga med. Magnus å sin sida fokuserade på produkt- och teknikutveckling, och även på den fronten låg de i framkant.
Företaget utvecklades till ett traditionellt tryckeri och var stort på offsettryck, kontorsmaterial, skyltar och boktryckeri. Också förpackningar har varit en del av verksamheten sedan många år tillbaka. Efter att för fem, sex år sedan ha avyttrat ett uppköpt konkursbo som inte gav de synergier de hade hoppats på, valde de att avveckla displaydelen och satsa enbart på förpackningar. Att söka sig till ”high end”-produkter kändes naturligt.
Vi vill inte göra som alla andra, på så sätt har vi väl alltid varit en udda fågel.
– Vi har alltid haft ett innovationstänk, det är inte standard som är det roliga. Förpackningar som vinner priser, det är det vi går igång på. Vi vill inte göra som alla andra, på så sätt har vi väl alltid varit en udda fågel, säger Magnus.
Maria Iversén, marknadschef, och Magnus Iversén, vd, GBGT Box.
Egna vindkraftverk
Minst hälften av GBGT Box kunder är utländska företag. Någon säljverksamhet behöver de inte ägna sig åt, berättar Maria, marknadsföringen sker digitalt och kunderna hittar till dem ändå. Även konkurrenter är inne på deras hemsida, där de generöst delar med sig av sina metoder.
– Många kunder är stora varumärken, och framför allt är många intresserade av våra eco-boxar. Även stora amerikanska företag har hört av sig, vilket är smickrande. Man känner sig väldigt liten och svensk när man har möten med Silicon Valley. Men vi har inte kapacitet för de volymerna i dagsläget, säger Magnus.
Deras Premium Eco Box är gjord endast av board av returfiber och utan beklädnad, vilket gör materialåtgången mindre och produktionsprocesserna färre. Eco-boxarna utgör idag 50 procent av företagets tillverkning.
Designen och konstruktionen av en förpackning är en lång och kreativ process som kräver ett tätt samarbete med kunden och där man också måste ta hänsyn till vad förpackningen behöver tåla, vad produkten väger och hur den behöver skyddas. Dessutom ska materialåtgång, spill och mängden luft i förpackningarna minimeras.
– Ett bra förpackningsprojekt börjar med att vi får se produkten som ska förpackas och att det finns en vision hos kunden. Några standardritningar funkar inte här, berättar Maria.
Kunderna har höga krav inte bara när det gäller design utan även när det gäller både miljöpåverkan och etiska frågor. GBGT Box har arbetat med certifieringar och de mäter sitt koldioxidavtryck med verktyget Climate Calc. Att vara verksamma i Sverige innebär ett bra utgångsläge, tycker Magnus.
– Bara medlemskapet i Grafiska Företagen och att vi har kollektivavtal gör oss till en helylleleverantör i jämförelse med leverantörer i Asien till exempel.
Tack vare sammanslagningen By Wind Group kommer all el som företaget förbrukar från egna vindkraftverk. De genererar mer än den egna förbrukningen, vilket innebär att GBGT Box dessutom tillför energi till stadsnätet. I en tid med höga elpriser är det givetvis en fördel, och stämpeln ursprungsmärkt el är bra i kontakten med utländska kunder, något Magnus och Maria märkt av på Luxepack-mässan.
Maria Iversén, marknadschef GBGT Box.
Gjorde avtryck på lyxmässa
Två gånger har GBGT Box deltagit i den exklusiva förpackningsmässan Luxepack i Monaco.
– Det var pirrigt första gången. Andra gången, i höstas, kom kunder tillbaka för fördjupade samtal. Då var känslan att vi är några att räkna med, berättar Maria.
– Sista dagen när jag höll på att packa ner montern kom en annan utställare fram och sa ”Tell me about your secret!”. Han ville veta mer om vår Eco Box, som flera av hans kunder hade sett i vår monter. Det var roligt att vi gjorde intryck, fortsätter hon.
Maria och Magnus Iversén drivs av en innovations- och förändringsvilja och de fortsätter att investera. En ny tryckpress köptes in i höstas och en ny stans som kan stansa med mer automatik kommer snart. De har numera också representation i Stockholm och ska även ha ett showroom där.
Men det finns också utmaningar. Under covidåren bromsade verksamheten ner något, och nu är det kriget i Ukraina som medför leveransproblem och höga kostnader på board och papper. En annan utmaning är att produktionen är personalintensiv. Magnus tror att mer måste bygga på automation i framtiden, och företaget har utvecklat två maskiner för att rationalisera packprocessen.
Precis som för resten av branschen är det svårt att hitta personal, samtidigt som företaget står inför ett generationsskifte. Att lyckas attrahera unga till industrin är en nyckel.
– Nyligen har vi rekryterat en tjej som läst industridesign i Umeå. Vi har haft flera elever här från Brobygrafiska, men många vill flytta hem igen tyvärr. Det har varit mycket internrekrytering under åren. Förpackning är komplext, du behöver kunna mycket, och vi ligger ganska långt fram IT-mässig.
De är på god väg med utvecklingen till ett renodlat förpackningsföretag, tycker Magnus och Maria.
– Utveckling eller avveckling, det är så vi jobbat. Med fokuseringen på förpackningar är det mer renodlat och tydligare för marknaden vad vi gör. Det finns utvecklingspotential i förpackningar, avslutar Magnus.
- Tillverkar förpackningar för premiumvarumärken i fabriken i Mölndal. Är en del av By Wind Group tillsammans med tryckeriet By Wind.
- Antal anställda: 50
- Omsättning: kommer att omsätta ca 100 miljoner kronor 2023, varav Rigid-boxarna utgör 70 miljoner.
- By Wind Group vann nyligen Guldägget i kategorin identitetsdesign.