Rekordmånga bidrag utmanade juryn
PrintPower Awards jury, Carl-Johan De Geer, Lars Liljendahl, Peter Herrmann och Jenny Moberg, var eniga om att det var hög klass och bra spridning på årets bidrag. Efter fyra timmars intensiva diskussioner kunde juryn enas om vilka tio av de totalt 171 bidragen som kommer att presenteras som finalister på Berghs School of Communication den 27 april.
– Det är jätteintressant. Vi har haft väldigt givande samtal i juryn. Jag hittade snabbt mina favoriter bland bidragen, säger Carl-Johan De Geer, som är ny i juryn för i år.
Även Peter Herrmann är ny jurymedlem och gick entusiastiskt in för uppdraget.
– Det är en lyx att få sitta i juryn! Diskussionerna är berikande, vi ser och värdesätter lite olika aspekter. Det är fint att sitta i juryn tillsammans med Carl-Johan som själv bidragit så mycket till affischtraditionen, säger Peter.
Lars Liljendahl är däremot erfaren i PrintPower-juryn, det är 17:e året han är med och granskar bidragen. Trots rekordmånga bidrag i år tycker han inte att det var särskilt svårt att hitta favoriterna.
– Med ålder och erfarenhet ser man ganska fort vilka som utmärker sig. Idén ska framgå blixtsnabbt och man ska enkelt och snabbt förstå kopplingen till temat. Men det gäller att komma överens i juryn också, säger Lars.
För den trycktekniska granskningen svarar Jenny Moberg, som liksom Lars varit med flera gånger tidigare i juryn.
– Jag tittar på bidragen med tekniska ögon. Jag har drivit tryckeri i 25 år och har en passion för branschen, och då framför allt screentryck. Det var blandade bidrag, både när det gäller kulörer och tolkningar av temat, kommenterar Jenny.
Både digitaltryck och screentryck
Bland bidragen finns både screentryck och digitaltryck, och juryn tycker båda har sin plats i tävlingen.
– Tävlingen följer ju utvecklingen så det är viktigt att vi får in bidrag i både digitaltryck och screentryck, säger Lars.
Peter fyller i:
– Idag är det mycket digitaltryck, som ger möjlighet till fler färgnyanser, men det finns också en himla kraft i den klassiska screentrycktekniken. Det är alltid intressant med hantverk och det ger mer punch i färgerna.
Någon som gjort avtryck med sina affischer är Carl-Johan De Geer. På konstfack valde han linjen för grafisk form, något han tycker han haft nytta av inte minst när han skapat textilmönster. Han har hunnit bli 84 år, men arbetar fortfarande heltid.
– Förr såg man affischer som konst. Idag har reklam och reklamfilm blivit ful och dålig. Det har blivit oattraktivt för konstnärligt tänkande, det är tråkigt. På 60- och 70-talet var reklam ett slags konst, med mycket snillrika idéer.
– Men jag tror affischer som uttrycksmedel är moget för en renässans. Se bara på min affisch ”Skända flaggan”, det är 56 år sedan jag gjorde den, och nu är den i ropet igen, säger Carl-Johan.
Peter har själv tävlat
Syftet med PrintPower Award är att ge studenter en ökad insikt och kunskap om fördelarna med print, både som konst och som kommunikationsmedel. Juryn håller med om att tävlingens syfte är viktigt.
– De många bidragen i år tyder på att tävlingen nått ut, och att den fyller sitt syfte, säger Jenny.
Peter deltog själv i en av de första upplagorna av tävlingen, och minns att det var engagerande och kul att få mäta sina krafter skolor emellan.
– Tävlingen kan i allra högsta grad bidra till ökad kunskap. Det är fint att värna en klassisk affischtradition, säger han.
Årets tema, Energi, har tolkats på en mängd olika sätt i bidragen. Jurymedlemmarna har sina åsikter om tolkningarna.
– Temat kommer oftast fram bra i bidragen, men det får inte vara en för tråkig idé, tycker Lars.
– Jag ser två olika spår i tolkningarna: ett som är inriktat på det privata livet och ett som rör mer globala frågor. Framför allt det senare lämpar sig för affischering, säger Carl-Johan.
– Det är väldigt blandat, både svårtolkade och mer konkreta bidrag. Jag gillar temat, det ligger i tiden, säger Jenny.
– Det är påfallande spritt i uttryck, både idémässigt och visuellt. Samtidigt är det fascinerande hur vissa har samma tolkning, de verkar helt enkelt ha plockat ner samma idé från universum, säger Peter.
Grafiska Företagens vd Eva Glückman hann både titta på bidragen och träffa juryn.
– Det är väldigt roligt att se alla fina affischer och juryns engagemang. Att vi fått in rekordmånga bidrag visar att Sveriges ledande design- och konstskolor har ett stort intresse att delta, vilket också bidrar till studenternas kunskap om print, säger Eva Glückman.
Vilka går till final?
Ska man våga sig på en gissning utifrån juryns resonemang så är finalisternas bidrag tydliga, enkla att läsa av, det går snabbt att förstå idén bakom och kopplingen till temat och de har gärna flera bottnar. De tio finalisterna presenteras den 27 april på Berghs School of Communication och den slutliga vinnaren på Grafiska Företagens Framtidsdag den 11 maj.
Möt juryn
Tävlingen visar att det finns unga konstnärer att vända sig till om man vill ha affisch, det är fint att veta.
Carl-Johan De Geer. Konstnär och författare. Har även gjort textilmönster, arbetat som fotograf och scenograf och har gjort flera filmer.
Bra kvalitet i tryck är viktigt, och en poäng med tävlingen är att skapa förståelse för hur tryck funkar.
Lars Liljendahl. Frilansande art director, har tidigare drivit tre reklambyråer och vunnit internationella priser.
Jag är en nörd. Det är när man får nörda in på ett område, i mitt fall grafisk design, som glädjen uppstår!
Peter Herrmann. Design director och medgrundare till guldäggsvinnande designbyrån Open Studio.
Print är viktigt eftersom det är ett fantastiskt sätt att uttrycka sig och förmedla budskap både inom reklam och konst.
Jenny Moberg. Juryns tekniska expert. Har drivit tryckeri i 25 år och är vd på All in Screen.