REPORTAGE

Printpowersweden lyfter grafisk inspiration på Instagram

Instagramkontot Printpowersweden är ett bra sätt att visa vad vi kan. DanagårdLitho är ett av företagen som valt att medverka för att lyfta den grafiska branschen i sociala medier.

7 juni 2021
Foto:

Hur ser framtiden ut för print? Ljus och härligt kreativ , åtminstone för den som följer @printpowersweden på Instagram. Med kampanjen Print power vill Grafiska Företagen inspirera och visa upp vad man kan åstadkomma med tryck på papper. Printpowerswedens flöde domineras av riktigt coola printlösningar.

Kontot på Instagram är ett sätt för branschen att nå ut till fler. Reklambyråer, mediebyråer och kreatörer – de har alla makt att avgöra kanalval för sina kunder och kontot på Instagram är ett bra sätt att rikta sig mot den här målgruppen. För studenter på grafiska utbildningar kan kontot inspirera och visa på potentialen i ett format som ibland hamnar i skymundan av det digitala.
Utöver inspiration är det också bra att särskilt uppmärksamma vilken effekt de olika printlösningarna skapat. För medlemsföretag i Grafiska Företagen kan Instagramkontot vara ett bra sätt att visa upp egna lösningar och produkter.

DanagårdLitho inspirerar på Instagram

DanagårdLitho är ett av företagen som bidragit till kampanjen.

– Det här är ett jättebra sätt för oss att visa upp branschen för våra kunder. Jag ser fram emot att fler medlemmar väljer att visa upp sig här.
– Vi har bland annat visat upp vår produktkatalog för Grythyttan Stålmöbler, en inbjudan till nationaldagsgaloppen och ett specialdesignat tryck för montering på asfalt som var en del av en kampanj för SunFleets parkeringsplatser, säger Peter Hjelm, vd på DanagårdLitho.

På DanagårdLitho har coronapandemin inneburit utmaningar men efter en snabb omställning känns situationen nu stabil. Peter Hjelm menar att det pågår mycket aktivitet under ytan för tillfället och ser framför sig hur vi har en period framför oss där branschen kommer att fortsätta konsolideras. Coronapandemin och villkoren för de statliga stöden har förskjutit strukturomvandlingen något men under senare delen av hösten tror Peter Hjelm att vi kommer att få se en del affärer.

– Det kommer att dyka upp möjligheter och vi är absolut intresserade av att köpa upp mindre aktörer inom vårt segment. Vårt stöd till följd av coronapandemin avslutades i september förra året och finanserna är starka nu, säger Peter Hjelm.

Sociala medier kan frustrera

Att jobba med sociala medier uppfattar Peter Hjelm som stundtals frustrerande. Företaget har konton på LinkedIn och Instagram. De har en plan för sina aktiviteter och uppfattar att det finns ett behov av att finnas på plattformarna men har ännu inte en känsla för vad som funkar bäst på respektive plattform.

– Lite känner jag att antingen gör vi fel eller så är intresset lågt. Kanske är det så att vi är lite för smala i vår verksamhet och att våra produkter inte är lika bildmässiga som vissa av tryckerierna som gör saker som sticker ut lite mer – är lite mer spektakulära, säger Peter Hjelm.

Att skicka in och delta i Print power kampanjen på Instagram har ändå varit ett uppskattat inslag och något som kan föra med sig lärdomar till företagets egna konton på sociala medier.

– Ett av våra inskickade bidrag – Grythyttans produktkatalog – har nyligen faktiskt sålts på Tradera för 180 kronor. Det visar att en bra tryckprodukt kan få ett eget liv och bidra till varumärket på oväntade sätt, säger Peter Hjelm.

Text: Moa Långbergs